fredag 17. april 2015

....aldri for sent å prøve nye måter å gjøre ting på...knappestolper...

Jeg har det siste året strikket noen babydresser, marius sådann. Ser ikke ut til at folk går lei mariusmønsteret :) Jeg har strikket 3 på den "vanlige" måten med isydde ermer. Jeg synes at det fort kan bli litt klumpete på så små plagg (ned til 3 mnd) tenker at det må være litt ubehagelig for babyene. Gleden var derfor stor da jeg fant dress med rundfelling, til nå har jeg bare strikket to på denne måten, men ser at det blir et par til i løpet av sommeren :) På den siste valgte jeg å prøve noe nytt, litt fordi jeg ikke gadd finne frem symaskinen akkurat da. Jeg bestemte meg i så fall for å forsøke det med å plukke opp masker og strikke knappestolpene før jeg sydde og klippet opp. Og det vil helt klart bli den måten jeg vil gjøre det på fremover når det skal være åpning foran. Det ble mye jevnere og penere, mulig fordi plagget er mer "stabilt" mens det fortsatt er i en hel del. Kanskje litt knotete da det ikke er åpning, men det syntes jeg ikke var noe å bry seg med :) Min erfaringer  at det ofte kan bli litt løst der hvor man har mønster, etter at man har sydd og klippet Det viktigste er kanskje å gå ned en halv størrelse på pinnene, for meg hvertfall, og jeg holder meg konsekvent til å plukke opp i tre masker, hoppe over den 4. Da får man en jevn og fin stolpe. og som sagt syntes jeg det hjalp på stabiliteten at jeg gjorde det før jeg klippet opp. Fra nå av blir det min måte å gjøre det på :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar