mandag 12. januar 2015

Mariuslue.....my way :)



Da er det et nytt år, og det er en stund siden jeg har skrevet her inne. Jeg tenkte jeg skulle starte 2015 med å legge ut oppskriften jeg har laget på min variant av mariuslua. Oppskriften på denne er med i mariusboka som kom i høst, men siden ikke alle har tilgang på den så fant jeg ut at jeg ville dele den her. Jeg er veldig fornøyd med den, og så langt jeg merker virker den til å være etterspurt :)







Mariuslue med falsk flette

Luen er strikket i Baby Merino (Drops Garnstudio) på pinne 2,5 barnestørrelse (for voksen øk bare til pinne nr 3)

Legg opp 144 masker på pinne 2,5, strikk 1 omgang med glattstrikk, så 1 omgang med vrangbord 3r/3vr. Begynn så med falsk flette, etter å ha flettet for 3. gang strikker man så glattstrikk i 6 omganger.
Strikk så Marius kryssmønster.
Etter det mønsteret strikkes det 6 omganger glattstrikk.
Ved første runde etter dette dobles masketallet ved å ta ett kast mellom hver maske; 288 masker.
Strikk så 4 cm glattstrikk, fell så inn ved å strikke 1 rett, 2 rett sammen, gjennom hele omgangen. Strikk videre 2 cm glattstrikk. Gjenta så fellingen; 1 rett, 2 rett sammen omgangen ut.
Strikk igjen 2 cm glattstrikk. Så strikk 2 og 2 masker sammen omgangen ut.
Strikk så 2 cm glattstrikk og gjenta så fellingen med 2 og 2 masker sammen ut omgangen, skal da være 32 masker igjen.
1 cm glatt strikk, så 2 og 2 masker sammen, strikk en runde og så 2 og 2 masker sammen en siste gang. Det vil da være 8 masker igjen, Klipp av tråden og trekk den gjennom disse maskene og trekk sammen og fest godt.


Mønster falsk flette: strikke to omganger med tre rette og tre vrange, i tredje omgangen i hvert felt med rette masker,´ løft av den første masken, strikk de to neste og løft den første over, tre vrange´  osv ut omgangen, neste omgang legges det inn et kast mellom de to rette maskene slik at det igjen er tre rette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar