torsdag 14. februar 2013

Sokker og hælfelling



Sokker og hælfelling
Som jeg skrev i går har jeg mange ufoe`er liggende, altså uferdige prosjekter, og hos meg har sokker lett for og bli lagt til side,  Jeg synes hjemmestrikkede ullsokker er det beste, men akk så kjedelig og strikke, uten at jeg egentlig helt vet hvorfor det har blitt slik. Men uansett, nå har jeg bestemt meg for og gjøre de ferdige…alle som en.
Fikk derfor lyst og dele med dere hvordan jeg lager hæl, jeg er tilhenger av kilehælen.  Første gangen jeg bestemte meg for og lage sokker, etter mange år med strikking, fikk jeg lært den metoden jeg skal beskrive her. Jeg fulgte den til punkt og prikke og det ble kjempefint og gikk så lett som bare det. Bruksanvisningen eller forklaringen er omtrent fra pinne til pinne, så for de som ikke har gjort det før kan den være til god hjelp.

Hæl:
Hælen strikkes over halvparten av maskene. Jeg strikker som regel i tynt ullgarn på pinne 2,5 eller 3. er det voksenstørrelse legger jeg opp 72 masker
1.omgang fra rettsiden: Strikk rett  til det er 1 maske igjen på pinnen, snu
2.omgang: Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du har 1 maske igjen på pinnen, snu.
3.omgang: Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, snu.
4. omgang: Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, snu.
5. omgang: Som omg 3
6. omgang: Som omg 4
7. omgang: Fortsett på denne måten til det er 11 uparede masker mellom ”maskeparene”. Det vil du oppleve på vrangsiden. Så skal du begynne fellingen. Det gjør du slik, første gang fra rettsiden

1. Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, strikk den første masken i paret rett, strikk 2 vridd rett sammen, snu
2. Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, strikk den første masken i paret vrangt, strikk 2 vrangt sammen, snu
3. Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, strikk den første masken i paret rett, strikk 3 vridd rett sammen, snu
4. Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, strikk den første masken i paret vrangt, strikk 3 vrangt sammen, snu
5. Kast, strikk neste maske vanlig rett. Du har nå laget et nytt ”maskepar”. Strikk rett til du kommer til ”maskeparet”, strikk den første masken i paret rett, strikk 3 vridd rett sammen, snu
6. Ta kast som om du skal strikke vrangt, strikk 1 vrang. Du har nå laget et ”maskepar”. Strikk vrangt til du kommer til et ”maskepar”, strikk den første masken i paret vrangt, strikk 3 vrangt sammen, snu
7. Fortsett slik til du ikke har flere masker igjen på sidene. Da skal du ha like mange masker igjen på pinnen som du startet med. Fordel dem på to strikkepinner. Nå er selve hælen ferdig.



Det kan være nyttig og plukke opp et par masker ekstra i hver side etter at man har strikket hælen fordi det lett kan bli litt «hullete» i overgangene. Strikk disse ekstra maskene med i 3-4 omganger, fell de så inn igjen.

Slik vil det se ut når hælfellingen er ferdig og man har strikket noen omganger. Jeg synes dette er den peneste måten og lage hæl på.



1 kommentar: